Inici > CURSOS > PEDAGOGIA LLIBERTÀRIA (1898-1939)

PEDAGOGIA LLIBERTÀRIA

El moviment llibertari (anarquistes, anarcosindicalistes...) va donar, des del primer moment, molta importància a l’educació, la formació i la cultura de les classes populars.

Educació i revolució es veien com a inseparables i dialèctiques. Però, donada la seva crítica radical de la societat capitalista i patriarcal i la seva voluntat de transformació social, l’educació que propugnaven havia de ser en llibertat, integral, solidària, nova, no depenent d’estats ni d’ordes religioses, laica...

Aquest curs us proposa un recorregut per la magnífica aventura de trencar amb els models tradicionals d’instrucció i de crear des d’experiències singulars i des de baix (ateneus, sindicats) unes pràctiques educatives de gran transcendència històrica i pedagògica que van arribar a impregnar decisivament el sistema educatiu públic  català, aragonès i valencià durant la revolució social i que podem reconèixer en les pràctiques pedagògiques més integrals de l’actualitat.

DINÀMICA

La metodologia serà força activa  i cercarà la intervenció i participació de les discents: introduccions amb suport powerpoint; textos, fotografies, gravats per a la reflexió comuna (de vegades, previs a les classes; i, en altres ocasions, a l’aula); documentals i debats...

Preu curs: 21 euros (16 € només per a sòcies del Centre Democràtic)
*Recordeu que en cas de necessitat hi ha la possibilitat d'accedir a beques

Nombre de sessions: 6 . El dies 26 d'abril; 3, 10, 17, 24 i 31 de maig

Horari: de 19.30 a 21.00

LLOC: Institut Manolo Hugué

TEMARI

1.-Primers plantejaments de pedagogia integral o llibertària (finals sg XIX)
El comitè pro ensenyament anarquista.
Idees educatives bàsiques en els inicis de la pedagogia integral.
Primeres experiències: Iasnaia Poliana, L’Avenir Social, La Ruche...

2.-L’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia (1901-1909)
Biografia de Francesc Ferrer i Guàrdia.
L’Escola Moderna, Científica i Racional.
Característiques pedagògiques de l’Escola Moderna.
El Butlletí i altres publicacions de l’editorial Escola Moderna.
Persecució i assassinat de Ferrer.

3.-Ferrer i Guàrdia (2)
Documental i debat.

4.-Les escoles racionalistes (1901-1936)
L’exemple de Ferrer entre les classes populars.
Les escoles racionalistes d’ateneus i de sindicats.
Alguns exemples d’escoles i mestres racionalistes.

5.-El Comitè de l’Escola Nova Unificada (1936-1939)
Etapes, objectius i funcions.
El Pla General d’Ensenyament
Escolarització, nous centres, noves mestres...
Altres realitzacions: coeducació, colònies, cursos d’alfabetització...
Debats: CNT-UGT i en el si del moviment llibertari.

6.-La infància evacuada i les colònies escolars
Documental i debat.

PROFESSOR: Emili Cortavitarte Carral

INICI DEL CURS EL DIVENDRES 26 D'ABRIL DE 2019